Wiadomości z Rudy Śląskiej

Najczęściej kupowane części samochodowe

  • Dodano: 2015-11-24 09:15

Jest to stosunkowo szeroka grupa podzespołów do których można zaliczyć m.in. opony, elementy układu hamulcowego, filtry, amortyzatory i elementy zawieszenia, sprzęgło, osprzęt silnika i wiele innych. Niektóre z tych części, pod warunkiem, że prawidłowo eksploatowane, są w stanie wytrwać długi okres, nawet powyżej przewidzianego. Inne natomiast muszą być wymieniane regularnie.

Które części trzeba wymieniać?

Części samochodowe warto podzielić na dwie grupy: te, które trzeba na pewno wymienić w przypadku zużycia, i te, z których wymianą można jakiś czas zwlekać, pod warunkiem, że przegląd techniczny nie wykaże inaczej. Do pierwszej grupy zaliczamy olej, filtr oleju, powietrza i paliwa, pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, świece zapłonowe lub żarowe i płyn w układzie chłodzenia. Są to elementy o których stan należy zadbać w pierwszej kolejności, bowiem usterka któregokolwiek z nich naraża kierowcę na kosztowne w naprawie usterki silnika. Jeżeli kupiliście auto używane sugerujemy wymienić wyżej wspomniane elementy na nowe, niezależnie od tego, co twierdzi sprzedający. Tylko takie rozwiązanie zapewni Wam bezproblemową jazdę.

W drugiej grupie znajdziemy wszystkie części, których stan możemy zdiagnozować wyłącznie podczas badania technicznego samochodu. Przegląd w warsztacie samochodowym należy oczywiście przeprowadzić przed zakupem auta. Są to m.in. elementy układu hamulcowego, zawieszenie, elementy układu klimatyzacji, pasek alternatora z napinaczem i amortyzatory.

Jakie części samochodowe są kupowane najczęściej?

Nie od dziś wiadomo, że na polskich drogach porusza się duża ilość samochodów używanych, kilkuletnich, z wysokim przebiegiem. Polacy mało kiedy decydują się na zakup samochodu nowego, a rynek aut używanych w naszym kraju kwitnie. Decyzja o zakupie samochodu używanego to jednak konieczność częstszego kontrolowania stanu niektórych podzespołów. Dbanie o dobrą kondycję samochodu wydłuża jego żywotność i obniża ryzyko awarii. Prawidłowa eksploatacja ma także istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz komfort podróżowania – tłumaczy specjalista lidera sprzedaży części w Polsce, sklepu iParts.pl. Na szczęście coraz większa liczba kierowców jest tego świadoma i regularnie przystępuje do kontroli i ewentualnej wymiany niektórych podzespołów. Jakie części kierowcy wymieniają,  a tym samym kupują najczęściej?

  • Olej i filtr oleju - co pół roku/8 tys kilometrów przebiegu (uwagi: może dojść do zatarcia silnika)
  • Wycieraczki/pióra wycieraczek - raz w roku (uwagi: wielu kierowców trzyma samochód na zewnątrz, co znacznie obniża trwałość piór wycieraczek)
  • Filtr powietrza - co 15-20 tys km przebiegu (uwagi: zakurzone tereny mogą znacznie obniżyć trwałość filtra)
  • Akumulator - co 4/5 lat (uwagi: gorący klimat może obniżyć żywotność akumulatora)
  • Żarówki - co 6 miesięcy/2 lata ( uwagi: w zależności od jakości żarówki i przebytego kilometrażu)
  • Opony - co 5-7 lat (uwagi: opony powinniśmy wymieniać przed osiągnięciem znacznika TWI jeśli chodzi o głębokość bieżnika. Prawo pozwala  eksploatować oponę do chwili, w której głębokość bieżnika osiągnie 1,6 mm)
  • Świece zapłonowe - co 30/100 tys km przebiegu (uwagi: to właśnie od świec zależy dobra kondycja silnika. Jeśli zostaną zużyte, jednostka napędowa może nierówno pracować, spalać znacznie więcej paliwa lub nawet nie dać w ogóle się odpalić)
  • Alternator - co 5/6 lat (uwagi: odpowiada za ładowania akumulatora)
  • Pompa paliwa - co 5/6 lat (uwagi: zadaniem pompy paliwa jest dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do cylindrów silnika)
  • Elementy układu hamulcowego - co 100 tys km przebiegu (uwagi: wiele zależy od stylu jazdy i warunków w jakich auto jest eksploatowane)
  • Pompa wody - co 6/8 lat (uwagi: pompa wody to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia w samochodzie, którego głównym zadaniem jest pompowanie czynnika chłodzącego, który płynie przez silnik, chłodnicę i nagrzewnicę)
  • Amortyzatory - co 70/120 tys km przebiegu {uwagi: amortyzatory wymieniamy parami na jednej osi. Mają istotny wpływ na bezpieczeństwo)
  • Sprzęgło - co 150 tys km przebiegu (uwagi: żywotność sprzęgła zależy od stylu jazdy)

Kupuj online

Zakupy w motoryzacyjnych sklepach internetowych to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu względem sklepów stacjonarnych. Okazuje się jednak, że na częściach można także zaoszczędzić niemałe sumy. Odpowiednia kalkulacja kosztów wysyłki pozwoli Wam kupić takie same części, co w sklepie stacjonarnym nawet 40 proc. taniej. Internauci jako główny powód kupowania części online wymieniają niską cenę (48 proc.), oraz większy wybór i dostępność części (45 proc.). Skoro można zatem kupić towary taniej i mieć pewność, że dana część jest dostępna to czemu nie? Najskuteczniej i najwygodniej.

Komentarze (15)    dodaj »

  • Mateusz

    Wydaje mi się, że nie wielu czytelników zgodzi się z terminami wymian wspomnianych podzespołów. Ale zgodzę się co do tego, że warto kupować tego typu części przez internet. Sklepy internetowe to jednak ogromna wygoda i często też oszczędność :)

  • Kryniu

    W zasadzie to chyba wszystko zostało już wymienione co jest najczęściej kupowane do samochodów... zapomniano chyba tylko o jednym: rozrządzie i pompie wody. Co 60tys się to wymienia więc dla niektórych to też jest bardzo często.

  • Wojtas

    8 tysięcy kilometrów na wymianę oleju to bardzo młody okres. W zależności od poznania kaprysów samochodu i użytkowania oleju powiedziałbym 10-15 to dobry okres żeby się interesować zmianami. Chociaż biorąc pod uwagę negatywne skutki niedopatrzenia lepiej jest to zrobić wcześniej niż 'za późno'. ;)

  • Krzysiek

    Artykuł faktycznie troszkę ogólny, przecież każde auto jest inne. Natomiast dobrze, że autor zwraca uwagę na to jak ważne jest dbanie o swój pojazd i kontrola nad nim. Przeważnie wszystko sprawdzam na bieżąco i w razie czego zamawiam z wyprzedzeniem na necie. Zgodzę się, że jest i taniej i wygodniej.

  • grotny

    Mnie to na ogół zamawia znajomy mechanik i też z jego sklepu biorę. A filtry i uszczelki brałem ostatnio z ucando, bo sam tam też czasem zamawia jak coś potrzebuje na już. Używki sobie już odpuściłem, za duże ryzyko.

  • adamus

    to ze kupowanie online jest lepsze - racja.. artykul niczego sobie, ale z czesciami to zawsze bywa tak, ze to zalezy jak jezdzisz.. w teorii producent okresli zywot danej czesci, a ile ona w rzeczuwistosci wytrzyma to zalezec bedzie od stylu jazdy i przede wszystkim od regularnej kontroli.. dbacie o auto to je macie i pewne, ze czesci wytrzymaja dluzej niz opisuje autorka

  • Ada$

    Problem tego artykułu jest taki, żer jak ktoś się nie zna to zaraz będzie źle dbał o auto. Olej co pół roku lub co 8000 km? Chyba minerał, którego już się niemal nie używa. Żarówki co 6 miesięcy/2 lata? NIE, jak się przepali to się wymienia. Hamulce co 100 kkm? Bzdura, jak stopień zużycia na to wskazuje! U jednego kierowcy będzie to 30 kkm a u drugiego nawet 150kkm. Nie ma też ani słowa o przestrzeganiu zaleceń producenta!

  • adamus

    zarowki tez wymieniac dopiero jak sie popsuja? no prosze... raz w roku to minimum choc beda nadal dzialac. czemu? no bo nie dzialaja juz tak sprawnie.. smugi itp jak komus zalezy na komforcie to sie trzyma jakis norm, a nie wymienie dopiero jak sie popsuje.. ale to chyba jak ze wszystkim - jedni beda robic tak, drudzy calkiem na odwrot

  • adamus

    tfu mialem na mysli wycieraczki xD

  • adamus

    zalezy kto, czym jezdzi... zarowki? tak przepala sie to wymieniasz.. czyli skoro babka pisze ze kierowcy wymieniaja/kupuja zarowki co 6miechow/2 lata to logiczne dla mnie ze w tym przedziale zwykle sie przepalaja.. wchodzisz w uogolnienia 'bo u jednego tak, u drugiego tak..' - no prawda ale chyba w artykule zostaly podane skarjnosci? czyli ogolne minimum i maximum kiedy dana czesc jest wymieniana.. idac twoim tokiem rozumowania to wymieniamy jak sie popsuje i tyle, koniec tematu.. ale co i kiedy? nie czaje twojego bulwersu :P

  • flipek

    jedyne z czym sie nie moga zgodzic to alternator - wg mnie wytrzymuje 8 lat.. reszta w teorii sie zgodza

  • Ada$

    Artykuł niby sponsorowany niby przez iParts, a napisany jak by przez kogoś zupełnie NIE z branży...

  • tym

    ja wymieniol pompe po 4 lata.. zalezy jak jezdzi i ile.. alternator mam sprawny a leci 6 rok.. zobaczym

  • ze świon

    Dobre he, he Już bych nawet przeboloł wymiana oleju co pół roku /8 tys ale wymiana alternatora i pompy paliwowej????Jaki wniosek? Baba niy powinna pisać na takie tymaty!

  • Hajer

    dyć łona nic tukej niy pisze, łona yno kopiuje i wklejo

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.