Wiadomości z Rudy Śląskiej

N-S-ka pnie się na północ i otrzymuje kolejne wsparcie [ZDJĘCIA]

  • Dodano: 2024-02-26 13:15

Dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym prace przy budowie pierwszego odcinka trasy N-S na północ od Drogowej Trasy Średnicowej postępują z tygodnia na tydzień. Jednocześnie władze miasta cały czas chcą domknąć budowę trasy na południe do autostrady. Pomóc ma w tym dofinansowanie ze środków unijnych, które w ostatnich dniach przyznane zostało na ten cel. Na ten moment jest to kwota ponad 143 mln zł.

- Prowadzona od kilku lat budowa trasy N-S i docelowe połączenie nią Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4 to kluczowe przedsięwzięcie drogowe w mieście - podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Mieszkańcy północnych dzielnic, tj. Rudy, Orzegowa i Goduli, codziennie odczuwają skutki wzmożonego ruchu od strony Bytomia w kierunku DTŚ. Przedłużenie trasy na północ jest z tego względu kluczowe, dodatkowo to także szansa na otwarcie kolejnych terenów inwestycyjnych - dodaje.

Budowa pierwszego odcinka trasy N-S w kierunku północnym

Budowa pierwszego odcinka trasy N-S w kierunku północnym od DTŚ do ul. Magazynowej trwa od kilku miesięcy. Dzięki przyjaznej aurze prace postępuje z tygodnia na tydzień. Obecnie wykonywane są roboty związane z budową przejazdu gospodarczego pod trasą N-S do kompleksu garaży w rejonie ul. Wawelskiej. Ponadto przebudowywane są sieci uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym ul. Magazynowej oraz budowanej trasie N-S. Wykonywane są też badania terenu oraz prowadzone są roboty związane z budową zbiorników retencyjnych.

Z budową tego odcinka trasy N-S wiążą się także zmiany w organizacji ruchu. – Obecnie największym utrudnieniem dla kierowców jest niewątpliwie zamknięcie fragmentu ul. Magazynowej na odcinku od ul. Norwida do ul. Kokotek. Objazd poprowadzony został ul. Wolności i taki stan rzeczy pozostanie jeszcze do jesieni – informuje wiceprezydent Jacek Morek.

Koszt robót budowlanych prowadzonych na odcinku od DTŚ do ul. Magazynowej wyniesie ok. 60,5 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga). Czas realizacji określony został na 20 miesięcy od chwili podpisania umowy (lipiec 2023 r.).

Projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków:

  • od węzła DTŚ do ul. Magazynowej,
  • od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej,
  • od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej
  • i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.

Jeszcze w tym roku miasto ogłosi przetarg na budowę drugiego i trzeciego odcinka trasy na północ, na które miasto jesienią 2023 r. otrzymało dofinansowanie w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Chodzi tu o kwotę 250 mln zł.

Dofinansowanie budowy trasy N-S w kierunku południowym

Przypomnijmy, że miasto zamierza dokończyć też budowę tej trasy w kierunku południowym. Niedawno projekt dotyczący budowy trasy N-S od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 przeszedł pozytywną weryfikację i tym samym Ruda Śląska ma otrzymać na ten cel ze środków unijnych niemal 143,5 mln zł.

- Kwota ta nie jest jeszcze ostateczna, a wartość dofinansowania zostanie określona w umowie, którą miasto podpisze z Urzędem Marszałkowskim. Chodzi o to, aby wsparcie było jak najwyższe, bo całkowita wartość inwestycji to 266,7 mln zł – wylicza prezydent Michał Pierończyk.

W poprzednich latach powstały cztery odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 4,5 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. 

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. 

Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. 

Czwarty etap trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej, został oddany do użytku we wrzeńsiu ubiegłego roku. Inwestycja obejmowała odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, budowę ronda na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł, natomiast na czwarty miasto pozyskało 96 mln zł.

Komentarze (12)    dodaj »

  • Mieszkaniec

    Tną drzewa na potęgę, kilkusetletnia puszcza, która przetrwała tyle lat znika, przykre wstyd.Drogi, drogi, tylko to się liczy a następne pokolenie będzie z......ć z braku tlenu.

  • Hanys z Rudy

    Masowa degradacja przyrody.Tylko drogi drogi i ani jednego drzewa, czym będziecie oddychać leniwce ?Wszyscy zdech....niemy....

  • rado

    Tej DTŚ w stronę Goduli nie wybudują nawet za 10-15 lat, a to głównie z powodu finansowych. Skoro tak krótki praktycznie płaski odcinek do Magazynowej ok. 500 m kosztuje 60 mln złotych to ile będzie kosztowało poprowadzenie tego nad linią kolejową z Rudy do Chebzia i dalej łącznie z wiaduktami? To są setki milionów na które miasta nie będzie stać. w 2030 roku już będziemy dochodzili do liczby mieszkańców poniżej 100 tys, więc wpływy z podatków też będą nieporównywalnie mniejsze. Dofinansowania z Unii teraz jeszcze są, ale wątpię by sama UE do 2040 roku dotrwała.

  • Pesymista

    Wykorzystanie tej trasy w pełni może nastąpić dopiero po połączeniu z A4 czyli za 3 5 7 lat. Smutne.

  • Kpina + ironia / szydera

    Ale N-S nie będzie się łączyła bezpośrednio z A4, nawet za 357 lat :-)

  • Czytelniczka

    Super. Tylko szkoda, że do Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej nie dojeżdża żaden autobus. Przystanek autobusowy w okolicach w/w Sądu może zostać ułatwieniem dla wszystkich potencjalnych klientów.

  • boluś

    leniwcu trzeba troszke pospaceowac a nie [...] wozić

  • RENKLODA.

    Jak już tak bardzo potrzebujesz, to do sądu podwiezie cię radiowóz, często tam jezdzą w tamtym kierunku.

  • Ziga z Wirku

    Wszystko po to by Polska rosła w siłę a ludzie żyli dostatniej..Czuć że wybory się zbliżają.

  • Theartur

    Czy trasa N-S dotrze kiedyś do Halemby? Jeśli nie, to jaki włodarze miasta mają pomysł na odkorkowanie tej dzielnicy?

  • tbs

    A co kogo obchodzi Halemba.

  • Lacha

    Oddzielić Halembe od Rudy Śląskiej.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również