Wiadomości z Rudy Śląskiej

9 ofert złożonych w przetargu na budowę kolejnego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej

  • Dodano: 2021-02-01 08:15, aktualizacja: 2021-02-01 06:43

9 ofert zostało złożonych w przetargu na budowę kolejnego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej, który ma przebiegać od ul. Kokota w kierunku autostrady A4. Najtańsza cena opiewa na niemal 110 mln zł, natomiast najdroższa na ponad 184,5 mln zł. Teraz urzędników czeka szczegółowa analiza i ocena złożonych ofert.  

Na tym jednak nie koniec, bo dodatkowo planowane jest przeprowadzenie aukcji elektronicznej. Zaproszenie do udziału w niej otrzymają wykonawcy, których oferty nie zostaną odrzucone na etapie oceny. Według planów inwestycja powinna być gotowa w czwartym kwartale 2023 r.

Przedsięwzięcie objęte jest unijnym dofinansowaniem w wysokości ponad 85 mln zł.

Po raz pierwszy w naszym mieście przy tego rodzaju przetargu wykorzystamy aukcję elektroniczną. Wierzę, że zastosowanie takiej procedury będzie dla nas korzystne zarówno pod względem ceny, jak i jakości późniejszego wykonania inwestycji – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.

Do tej pory zrealizowane zostały trzy etapy trasy N-S, ale do pełnego połączenia autostrady A4 i DTŚ konieczna jest jeszcze budowa odcinka od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, dlatego została podzielona na dwa zadania. Ogłoszony przetarg dotyczy pierwszego z nich.

Przedsięwzięcie obejmuje odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer.

W ten sposób wybudowany zostanie odcinek trasy N-S o długości prawie 1 km wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą.

Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką będzie dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej będzie miało formę turbinową. Przebudowane zostaną wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia – mówi Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów UM. Przewidziano również przebudowę obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, przejść podziemnych, przepustów.

Przypomnijmy, że pierwotny przetarg na budowę odcinka trasy N-S od ul. Kokota do autostrady A4 zakładał wykonanie go w ramach jednego zadania. Postępowanie zostało jednak unieważnione w październiku 2019 roku, ponieważ najtańsza złożona oferta, przekroczyła o ponad 106 mln zł koszt wynikający z projektu i kosztorysu inwestorskiego. W tej sytuacji podjęta została decyzja o podziale zadania na dwa odcinki, co wymagało zmian w projekcie oraz uruchomienia dodatkowych procedur formalno-prawnych. Etapy zostały wydzielone w taki sposób, aby ich realizacja była możliwa niezależnie, zarówno pod względem ruchowym, jak i technicznym.

Na budowę całego brakującego odcinka do autostrady miasto pozyskało 110 mln zł ze środków Unii Europejskiej.

Wobec zmienionego zakresu projektu wymagana była weryfikacja wcześniej złożonego wniosku o dofinansowanie. Mamy oficjalne potwierdzenie z Urzędu Marszałkowskiego, że przebiegła ona pozytywnie i mamy zgodę na podział odcinków – informuje wiceprezydent Michał Pierończyk. – Koszty kwalifikowane pierwszego etapu objętego aktualnym przetargiem to około 100 mln zł, dofinansowanie miałoby wynieść 85% tej kwoty – dodaje.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie

Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł – mówi Aleksandra Kruszewska, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta.

Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

Komentarze (25)    dodaj »

  • Zibi

    Ale [...]ety. Najtansza oferta 110 miasto pozyskalo 110 ale dostaje 85

  • Wwitek

    Zanim skompromitujesz się komentarzem, upewnij się, że rozumiesz treść artykułu.

  • boluś

    Sporo tu Drogopolowego i Urzyndowego PIJARU' Niy dziwota' w tle miliardy do wypompowania z Miasta i mnóstwa innych źródeł. No i bydzie kaj zakopać maras i spolić [...]o z Warszawki.

  • Alojz

    Otwieraj firmę, startuj w przetargu i zbieraj grube hajsy, nikt ci nie broni.

  • boluś

    Szkryklej sie [...]IFLEK kiej niy znosz realiów!

  • Oliwia

    moim zdaniem ta trasa powinna być płatna, wiecej pieniędzy wpadnie do budżetu miasta

  • Mieszkaniec z Norwida

    A zobaczcie jak karmanskie by odetchnelo jak by do Magazynowej zrobili kawałek drogi ale jak z Władz nikt tam nie mieszka to po co na Goula w godzina szczytu to masakra a jeszcze teraz tory robia

  • synek ze schwarzer Wald-u

    Jeżeli jesteś naprawdę rudzianinem, to znasz topografię tego miejsca więc można to spokojnie ominąć skrzyżowanie na Karmańskim skrzyżowaniu, zjeżdżając z S-N -ki i jadąc od Wirku czy Rudy. Różnica 1 km, ale nie czekasz!!! Ja omijam to skrzyżowanie od lat jak tylko uruchomino ten odcinek S-N ... i na obiad zawsze zdążam .... :-DD Gdyby w ten sposób omijać to miejsce to i na samym skrzyżowaniu byłoby luźniej ;-)))Popieram komentarz eses ....

  • eses

    Do Magazynowej kawałek drogi? Masz problem dostać się na Magazynową z trasy N-S w godzinach szczytu? Bo ja nie mam żadnego....i przez skrzyżowanie na Karmańskim nie jeżdżę.

  • kwiatowe

    Objazdem przez Kokotek? Niby mozna, ale to tak samo nadkladanie drogi bez sensu. Brakuje 600m kawalka drogi do Magazynowej i obwodnica Karmanskiego gotowa.

  • boluś

    Niy chodzi o ułatwienie mieszkańcom przejazdu' yno o miliardowe zlecenia dla Drogopolu na budowę N S plus kasa za wkopanie mln.ton.śmieci w nasypy plus dojazd do terenów zielonych których jeszcze nie sprzedali za banom plus dojazd do planowanej Spalarni Syfu z Warszawki /Drogopol Eneris/ plus kilka innych interesSIKÓW. Rządzoncej Bandy.

  • Zyga

    I po jakiego grzyba ta trasa , skoro dalej mamy do autostrady przejeżdżać przez przejazd kolejowy często zamykany ? Lata temu zapewniano o drodze nad lub pod przejazdem kolejowym i jak to się skończy ? Jeśli tego nie będzie to cała ta inwestycja na psu budę .!

  • Wwitek

    Najpierw sprawdź plan trasy, a potem narzekaj.

  • anonim

    przejedziesz nad torami bo będzie wiadukt i nie szkamrej jeszcze przed wybudowaniem

  • anonim

    przejedziesz nad torami bo będzie wiadukt i nie szkamrej jeszcze przed wybudowaniem

  • kiero

    Ponadto jeżeli zostanie skończony finalny odcinek NS to wg zamieszczanych kiedyś tu wizualizacji trasa z Wirku na Halembę wydłuży się co-najmniej o kilometr. Wszystko i tak zakorkuje się na halembskich rondkach.

  • kwiatowe

    Docelowo bedzie wiadukt nad torami w ostatnim etapie, ale na to to jeszcze poczekamy:)

  • rudzianin

    a co to za różnica czy Drogopol czy inna firma? ma być zrobione dobrze a odbiór techniczny pracy na koniec wykonany należycie i sumiennie. Wtedy będziemy zadowoleni wszyscy.

  • boluś

    Powinno stać' Zwyczajowo oferta Drogopolu najkorzystniejsza.

  • prof. Wosk

    ciekawe czy wygra DROGOPOL ?

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również